КОТВІНСЬКА

Людмила Антонівна,

 

музичний керівник


Дата народження - 14.03.1969 р.

Освіта - середня спеціальна

Стаж роботи - 20 р.
Кваліфікаційна категорія - спеціаліст

 

Людина, що вміє танцювати,
До кімнати ввійде красиво
І повернутись зуміє
як треба.
 
М.І.Калінін  
 


ПРОБЛЕМНА ТЕМА

   Танцювальні заняття  в дитячому садку  сприяють розвитку координації рухів, просторового орієнтування. Діти оздоровлюються і підвищують життєвий тонус, багато дошкільнят долають сором'язливість, вчаться співпрацювати у колективі. 

   Саме танець допомагає дитині розкритися, а часом утвердитися в середовищі однолітків.

  

   Головна мета таких занять - це:

·        пробудження у дітей прагнення до прекрасного та інтересу до музичної і танцювальної творчості; 

·        посилення емоційної чуйності та творчої активності;

·         знайомство дітей з танцювальною культурою свого народу і народів інших країн; 

·        розвиток образного мислення та уяви. 

   Останнім часом мистецтво танцю посіло чільне місце в системі художньої освіти дошкільнят.

 

  Танцювальні заняття суттєво впливають на формування індивідуальності дитини, спричинюють її глибокі внутрішні зміни. Щоб найповніше застосувати різноманітні розвивальні можливості танцювального заняття, слід пам’ятати, що  це передусім, заняття мистецтва, яке є могутнім чинником становлення емоційно-особистісного життя людини. На жаль, чимало дорослих вважають танець лише своєрідної гімнастикою. Між тим, виховання емоційності, духовності – найважливіший аспект  занять танцями.


   Рух - це життя, ритміка - це краса, а танець - це політ натхнення і душі, тому  необхідно викликати у дітей прагнення проводити своє життя в русі, займатися ритмікою, танцями; виховувати в них почуття прекрасного.

   Видатний філософ Ж.-Ж. Руссо писав: "В усьому світі люди отримують насолоду, слухаючи її чарівні звуки..." Цей вислів не втратив актуальності і в наші часи. Працюючи з дітьми , я звернула увагу, що музично-ритмічна діяльність викликає у дітей особливе задоволення, радість і гарний настрій/

  Важливу роль у загальному розвитку дошкільняти відіграють танці і ритмічні вправи. Вони навчають дитину відчувати своє тіло, свідомо керувати рухами, розвивають музично-ритмічні здібності, пам'ять, увагу, активізують сприймання музики, чуттєве пізнання світу. Вільне відтворення власних думок і почувань танцювальними рухами знімає м'язову та нервову напругу, оздоровлює дитину фізично й емоційно.

   Великий вплив музики на розвиток людини визначав знаменитий художник Е. Делакруа: "Музика завжди викликає у мене глибокі думки. Слухаючи її, у мене з'являється велике бажання творити".    Цей вислів став поштовхом моєї подальшої роботи, де я використовую такі методичні прийоми і вимоги.

·            Виразне виконання музики. Музика спонукає дитину до руху. Приносить їй справжню насолоду, повне злиття з музикою. Від того як виконаний твір музичним керівником, залежить сприйняття музики та розуміння музичного образу і в підсумку якість виконання рухів.

·            Перед слуханням музики або в процесі розучування гри, танцю широко використовую художнє слово: бесіду, роз'яснення, віршований текст, образне порівняння. Це створює певний настрій у дітей викликає бажання


·            Активно діяти, співпереживати з музикою.

·            Конкретні навчальні та виховні прийоми (підтримати дружніми оплесками тощо).

·            Акцентування уваги на конкретних рухах (особливій поставі, положенні голови, рук, поєднанні в парі тощо).

·            Застосування технічних засобів навчання (магнітофон). Грамзапис дає можливість ознайомити дітей із новим звучанням музичного твору, відчути багатство музичної мови в оркестровому виконанні їх кожною дитиною.

·            Наочність є невід'ємною частиною в музично-руховій діяльності (ілюстрації тощо).

 

Вимоги до підбору репертуару.

Репертуар, розрахований на дошкільнят, повинен:

·            залучати малюків до спілкування: викликати в них почуття симпатії один до одного, сприяти встановленню та зміцненню дружніх стосунків;

·            сприяти прояву творчої вигадки привабливими для дітей життєвими подіями й художніми сюжетами;

·            допомагати малятам краще засвоїти доступні і корисні музичні рухи й перебудови, музично-рухові дії репродуктивно-продуктивного характеру.

   У своїй роботі я дотримуюсь основних принципів педагогіки - систематичності, поступовості і послідовності. Роботу над усіма видами музично-ритмічних рухів починаю зі сприймання музики, з її аналізу дітьми. Свідоме сприймання настрою музичного твору, форми та інших засобів виразності допомагає дітям у правильній передачі музичного образу в русі. Адже треба розрізняти і різноманітний характер музики, й форму твору (вступ, частини, фрази), і різні засоби музичної виразності (динамічні, регістрові, темпові зміни, метроритм).

   Дошкільники, відповідно до характеру музики, узгоджують свої рухи з її особливостями, через те вони постійно вправляються і в навичках слухання музики. Поступове урізноманітнювання почуттів веде до того, що діти в старшій групі ознайомлюються з гумором у музиці ("Клоуни" Д Кабалевського); з танцювальним жанром, при чому вже з відомими відмінностями та відтінками у ньому (плавний "Вальс" Н. Леві, легка, рухлива "Дитяча полька" М. Глінки, веселий, швидкий "Гопак" Мусоргського).

   В сюжетних іграх, танках намагаюся якомога менше використовувати показ, спонукаю дітей самостійно шукати рухові засоби виразності музичного образу. З цією метою пропоную такі завдання: послухай музику, визнач характер, жанр, покажи, як будеш рухатися на відповідну частину музики.

   Наступний крок  -  засвоєння дітьми необхідних навичок руху.

   Діти не можуть виконувати рухи під музику вільно й красиво, якщо танок або гра розучуються без попередніх підготовчих вправ, спрямованих на засвоєння необхідних навичок руху.

   Працюючи над рухами, необхідно розвивати творчість дошкільників, їх уяву, фантазію. Потрібно використовувати різноманітну музику за настроєм,, фонограму, ілюстрації, елементи костюма.

   У своїй роботі я домагаюся, щоб рухи дітей були природними, невимушеними, виразними. У дитини, вважаю, необхідно виробити активну реакцію на музику, вміння емоційно, образно відобразити в рухах настрій, почуття, розвиток сюжетної лінії, закладеної в характері програмної музики. Діти повинні не просто відтворити образ лисиці, зайця, ведмедя окремими рухами, а зуміти зобразити характер персонажа, його яскраві своєрідні риси. Через те пропоную їм інсценувати однотипні характерні рухи окремих персонажів ("Кішечка" Т. Ломової), створювати характерні образи в танці ("Ой весела дівчинка Олена" А. Філіпенко).

   Велику увагу необхідно приділяти розвитку самостійності в танцювальній творчості. На заняттях передбачати такі ситуації, де б діти мали можливість проявити свої знання та здібності в творчому пошуку. У малюків це елементарні завдання: "буде лунати музика, впізнай і порухайся, як вона підказує". Звучить музика В. Агафоннікова "Зайчик", "Танець Петрушки" М. Раухвергера. Діти самі шукають засоби передачі ігрових дій - придумують рухи, використовують за бажанням знайомі елементи.

   У старшому дошкільному віці діти здатні самостійно визначати музику танцю і вибрати відповідний характер рухів (польки, вальсу), почути національні інтонації народних танців і використати їхні елементи. Саме це і використовують мої вихованці в своїх імпровізаціях. Тобто діти танцюють в різних жанрах (полька - вальс - народний танок).

   На музичних заняттях для розвитку творчих здібностей дітей я пропоную цікаві творчі завдання, які розвивають уміння дітей граційно, розкуто рухатися, використовувати виразні рухи, міміку, жести, виражати рухами зміст танцю; складати прості танцювальні композиції на основі комбінування доступних танцювальних елементів та образних рухів різних персонажів ("Вальс киці", "Вітер і вітерець", "Клоуни").

   Для розвитку танцювальних імпровізацій широко використовую народні танці. Під будь-яку українську народну мелодію з дітьми розучую елементи до українського таночка. Коли у дітей накопичується достатній запас танцювальних рухів, пропоную імпровізувати, придумувати свою композицію українського танцю, використовуючи знайомі рухи під грамзапис українських народних мелодій у виконанні оркестру народних

інструментів. Діти із захопленням змагаються в знаходженні нових сполучень знайомих танцювальних рухів ("Хто кого перетанцює"). Безперечно рухи ці ще одноманітні, відчувається деяка скутість. Але вже під кінець року багато з них може досить виразно передавати в танці характер і настрій.

   Головне у музичному розвитку дошкільника - "занурити" його у розмаїття музики, навчити жити нею, ознайомити з різними засобами виразності, образними рухами, навчити орієнтуватися в просторі, бачити себе серед інших, бути сприйнятливим до музики, вправним, оптимістично налаштованим




Мистецтво педагогіки та педагогіка мистецтва, проблеми сучасного та філософського осмислення навчально—виховного процесу, пошук нових педагогічних ідей є приоритетним в системі дитячої освіти. Дошкільне навчання висуває та виконує такі завдання: навчати, виховувати, розвивати, оздоровлювати. Знання — навчають, почуття — виховують. Почуття виховують дисципліни естетичного напрямку, ті, котрі торкаються емоційної сфери дитини, це: літератури, музика, образотворче мистецтво, хореографія. Тому співпраця цих напрямків, на мій погляд, працює на багатогранний процес виховання творчої особистості, що здатна сприймати та розуміти мистецтво. Хореографія в дошкільному закладі сприяє процесу оволодіння тілом, рухами, формування моральної та естетичної сфери. Завдання хореографії — сприяти розвитку рухливих та естетичних здібностей у зв’язку з етапами загального становлення особистості дитини, у вигляді конкретних вимог до рівня і характеру знань, умінь, здібностей та можливостей дітей.

   Хореографія — культура руху. Розвиток обдарованості — багатогранний процес, що здійснюється на основі природних задатків та умов навчання і виховання, набуття спеціальних умінь. Першоосновою хореографічної обдарованості становлять природні задатки і життєво сформовані здібності. Хореографія, як напрямок освіти,  має враховувати необхідність опанування різних особистостей дитини. Хореографічна діяльність є одним із видів художньо— творчої діяльності. Мислення, уява, співпереживання, співчуття є інструментами механізму творчості

  Класичний танець — це абетка танцю, яка має великий історичний досвід.

   Народний танець —  зберігає і передає усі ті кращі надбання національної культури, що були виплекані протягом століть українським народом.

   Історико—побутовий танець— надає можливість пізнання історичних джерел розвитку танцювальної культури різних епох, підвищує цікавість дитини, спонукає творчо мислити.

   Бальний танець — походить своїм корінням з побутової форми народного танцю, який видозмінювався під впливом норм етикету та звичаїв життя привілейованого шару суспільства.

    Сучасні танцювальні стилі та напрямки — сучасні танці жанрово, тематично і сюжетно різноманітні. Взагалі сучасна хореографія — це прорив танцювального мистецтва у майбутнє, вона має свою філософію, напрями. Одним з напрямків сучасної хореографії є імпровізація. Вона допомагає краще пізнати дитину, її здібності, залучити її до співтворчості з викладачем.

 

    Танець привчає до норм культурного спілкування, а починається все з зовнішнього вигляду дитини: це — охайна зачіска для хлопчиків, підібране волосся для дівчаток, це — охайна форма одягу. Кожне заняття починається «уклоном—привітанням». Це — запрошення до танцю хлопчиками та відповіддю дівчаток. Партнер дбайливо відноситься до партнерки, супроводжує її на місце після спільного виконання. В основі добрих манер полягає турбота про те, щоб діти не заважали одне одному, щоб всі разом відчували себе добре. Цього найбільш повинен прагнути кожен музкерівник на своїх заняттях.

     Танець займає важливе місце у музично—естетичному вихованні дітей. Він допомагає розвивати емоційність, образність, сприйняття музики, відчуття ритму, відчуття музичної форми, музичної пам’яті.

   Сюжети танців конкретизують для дітей зміст музичного твору, допомагають глибоко його переживати.

   Для того, щоб танець мг виконувати свої виховні завдання, потрібно вчити дітей володіти своїм тілом, координувати рухи, погоджувати їх із змістом музики.

   В «Програмі виховання і навчання в дитячому садку» особлива увага приділяється розвитку рухів дошкільників.

   Більшість рухів, на яких побудовані танці — це основні рухи (ходьба, біг, підскоки, стрибки). На музичних заняттях вони повинні вдосконалюватися. Рухи, повязані з музикою, завжди супроводжуються емоційним підйомом, а тому благотворно впливають на фізичний розвиток дітей.

   Сучасною тенденцією у музично—педагогічному процесі є постійне оновлення репертуару для музично—рухової діяльності дошкільнят. І незмінною лишається думка про те, що найкращим варіантом танцю є той, який створений конкретно для певної групи дітей і дає можливість врахувати особливості всієї групи та кожної дитини окремо, запропонувати такий зміст і сюжет танцю, які відповідали б рівневі музично—рухової підготовки та найактуальнішим завданням особистісного розвитку дошкільнят, а також були присвячені певній події або святу.

   Оскільки створення та постановка навіть невеличких танцювальних композицій — то процес складний і потребує грунтовної фахової підготовки, педагоги охоче використовують у своїй роботі готові методичні розробки хороводів, ігор, забав і танців, які вони можуть використати в роботі майже без змін або частково адаптуючи їх до особливостей розвитку конкретної групи дітей.

   Які ж завдання допомагає вирішити  танок у дошкільному закладі? Він покращує рухи кожної дитини і привчає рухатись в просторі, служить для вдосконалення того чи іншого виду руху.  Більшість танців носять ігровий характер, мають конкретний образ, допомагають дітям сприймати музику більш виразно, більш чітко виконувати рухи.

   В старшій та підготовчій групах багато танців містять ігрові моменти, вчать дітей спілкуватися між собою підчас руху.

   В молодшій групах діти набувають  рухові навички головним чином в процесі самих танців: тут ще не може бути чіткого розмежування між грою, танцем, вправою.

   Діти старшої та підготовчої груп при систематичній роботі засвоюють рухові та музичні навички, вміння, їх рухи стають більш виразними, а музичне сприйняття тонкішим. Репертуар танців та танцювальних рухів стає  більш різноманітнішим і складнішим. Для його використання потрібна серйозніша і систематична підготовча робота над кожним рухом, образом. В дітей з’являється бажання виконувати рухи краще, виразніше, вірніше.

   У всіх вікових групах основою для вдосконалення рухів і виховання у дітей необхідних музично—рухових навичок є безпосередній вплив музики: він підвищує емоційний тонус, рухи дітей навіть в молодшій групі стають активнішими, більш координованими, визначенішими.

  Давайте зупинимося більш детально на основних елементах танців, які використовуються у  роботі  з дошкільниками. 

ПРИТОПИ

   Один з основних танцювальних рухів. Вони відповідають веселій, танцювальній музиці. В старшій і підготовчій групах притопами часто передають ритмічний малюнок музики, що слугує засобом привернення до нього уваги дітей.

   Притопи неповинні бути просто сильним ударом ноги об підлогу. Потрібно вчити дітей підготовчої групи ставити на підлогу ногу беззвучно. При енергійних, сильних притопах нога піднімається вище і швидше, опускається різко. Але при цьому не слід сильно стукати об підлогу. Коліно опорної ноги злегка згинається. 

ПРИТОПИ ОДНІЄЮ НОГОЮ

   Виконуються в молодшій групі. В веселому танку вони добре активізують дітей. Потрібно слідкувати, щоб при повторенні танка чи вправи діти міняли ногу і щоб, тупаючи, не виносили ногу далеко вперед — це незручно і діти рухаються неритмічно. Руки при цьому русі краще ставити на пояс кулаками. Таке положення рук допомагає зберегти осанку.

ПРИТОПИ ДВОМА НОГАМИ ПОЧЕРГОВО

   Використовуються головним чином в молодшій групі. Це швидкі, притупуючі рухи на місці, рівні восьмій. Коліна повинні злегка згинатися, корпус слід тримати прямо.. Рух цей дуже жартівливий.

ПЕРЕМІННІ ПРИТОПИ

   Виконуються то однією, то другою ногою, з приставом тупнувшої ніжки до опорної. На  «раз» — тупнути попереду себе, на «два» — приставити ногу до ноги. Потім те ж саме д іншої ноги. В такому ритмі рух доступний дітям старшої групи. В підготовчій групі притупи можуть виконуватися швидше.

ТРИ ПРИТОПИ

   Виконують їх частіше з невеликим нахилом корпусу вперед з наступним випрямленням. Коліна при цьому мяко згинаються. В підготовчій групі цей рух слугує хорошій підготовці до освоєння ритму кроку польки.

БОКОВИЙ ГАЛОП

   Елемент бальних і багатьох народних танців. В галопі вправо рух іде правим плечем вперед, корпус в бік руху не повертається. Права нога робить крок вправо, ліва приставляється до правої пятою, ніби підштовхуючи для наступного кроку вправо. Вліво — навпаки. Носки обох ніг залишаються в звичайному положенні, злегка розведеними в різні сторони. Рух підскоків легкий та летючий.

   Галоп освоюють діти в підготовчій групі. Рекомендується при цьому ставити дітей не в колі, а лицем один до одного і виконувати рух  в прямому напрямку. Так діти легше розуміють цей рух.

   В молодшій групі діти часто самі стрибають дитячим галопом — на розставлених ногах, під легку музику в характері польки.

КРОК ПОЛЬКИ

   Елемент бального та багатьох народних танців. Характер кроку польки міняється в залежності від музики та танцю. Він то легкий, витончений, танцюється на носочках, то тяжкий, з притопами. Крок польки є поєднанням легкого пружинячого  бігу і підскоків.

  Вивчається полька в підготовчій групі, коли у дітей уже розвинута ступня, коли вони добре і легко виконують перескоки з ноги на ногу. Без цього полька не буде мати характерного тільки їй стрибкового, легкого руху і перетворюється в перемінний крок.

   Найбільшу трудність в польці являє її ритм. І зміна ноги на кожному кроці.

   В польці дівчатка часто притримують спідничку. Для цього потрібно запропонувати їм опустити руки, взяти спідничку великим, середнім та вказівним пальцями і злегка зігнути руки в ліктях. Не слід високо піднімати спідничку.

ВИСТАВЛЯННЯ НОГИ ВПЕРЕД НА ПЯТКУ ЧИ НА НОСОК

   Елемент польки та інших народних та дитячих танців. Нога на пятку виставляється сильно зігнутою в підйомі, так, щоб носок дивився вверх, весело і ритмічно, корпус прямий. На носок (в польці) нога легко виставляється косо—вперед, підйом виправляється. Коліно не згинається. Корпус можна злегка нагнути до виставленої ноги.

  Цей рух виконують у всіх групах, але більш чітко виконуються в старшій та підготовчій групах.

ПІДСКОКИ З ВИКИДОМ НОГИВПЕРЕД

   Найулюбленіший танцювальний рух дітей починаючи з середньої групи. В середній і старшій групі потрібно слідкувати, щоб діти не втрачали гарної осанки і старались тримати ноги близько одна до одної.

   В підготовчій групі (під музику легкої польки) нога виноситься вперед з прямим коліном і підйомом, майже торкаючись носком підлоги.

   В танцях під українську танцювальну мелодію рух носить більш яскравий, веселий характер — нога піднімається вище, сильніше повертається носком назовні.

ЗВИЧАЙНИЙ ХОРОВОД

   Крок відрізняється від звичайної ходьби більшою плавністю. Цим кроком діти водять хороводи. Він також використовується на початку багатьох танців для виходу. Дівчатка йдуть спокійно, а хлопчики більш широким кроком, розмахуючи руками.

ПЕРЕМІННИЙ КРОК

   В більшості випадків він виконується плавно і легко. Він складається з двох невеликих кроків вперед і третього подовженого кроку.

   Розучується перемінний крок тільки в підготовчій групі.

КРОК З ПІДСКОКОМ

   Рух носить характер важкуватий, веселий, затятий. Виконують його під веселу танцювальну музику, основним чином на місці. Цей рух особливо люблять хлопчики. Чим вищий і енергійніший підскок, тим краще дивиться цей рух. Корпус тримається дуже прямо, ручки кулачками на поясі.

НАПІПРИСЯДКА З ВИСТАВЛЯННЯМ НОГИ НА ПЯТКУ

   Вкінці року у дітей підготовчої групи ноги достатньо зміцніли і перехід з положення ноги разом в положення з виставленою ногою і назад можна виконувати легким підскоком.

   Необхідно слідкувати, щоб діти виконували рух легко, без зайвої напруги, тримали корпус прямо.

ПРИСЯДКА

   По причині складності в дитячому садку присядка не виконується. В порядку виключення її можуть виконувати хлопчики підготовчої групи. Але в такому разі потрібно слідкувати, щоб вони виконували її ритмічно, правильно, на нахиляючи корпус і не перевтомлюючись.

 

   Присядка є суто чоловічим  танцювальним рухом і ніколи не виконується дівчатками.

РОЛЬ МУЗКЕРІВНИКА У ПРОВЕДЕННІ РУХЛИВИХ МУЗИЧНИХ ІГОР
1.doc
Microsoft Word Document 71.5 KB


ЧЕКАЄ ШКОЛА НАС

СЦЕНАРІЙ.doc
Microsoft Word Document 42.0 KB

НОВИЙ РІК НА АРЕНІ ЦИРКУ

СЦЕНАРІЙ.doc.rtf
Text Document 123.7 KB

8 БЕРЕЗНЯ В САДОЧКУ

СЦЕНАРІЙ.doc
Microsoft Word Document 55.5 KB

ПРИЙШЛА ОСІНЬ ЗОЛОТА

СЦЕНАРІЙ.doc
Microsoft Word Document 50.0 KB

          Вербський заклад

        дошкільної освіти

              (ясла-садок)

             

                      

                            Вербської сільської ради

                            

 

 

         

                          Тип закладу:  Загальний

                                                   розвиток